مشکل در خواندن RSS
وضعیت:
دمای هوا:
رطوبت:
فشار:
جریان باد:
 
لطفا Email خود را وارد نماييد
 
عضویت         لغو عضویت
مهمانان حاضر در سایت: 49
امروز: 5039
هفته جاری: 19219
ماه جاری: 13488
تاکنون: 12536985
 
امام صادق علیه‏السلام :كسى كه به اوضاع زمان خود آگاه باشد، گرفتار هجوم اشتباهات نمیشود. امام صادق علیه‏السلام : حاكم سزاوار نیست كه در سه كار كوتاهى كند: حفظ مرزها، رسیدگى به حقوق پایمال شده و انتخاب افراد شایسته براى كارهایشان. امام علی(علیه السلام):شرافت به همت های بلند است نه به استخوان های پوسیده. امام باقر (علیه السلام):از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو کلید هر بدی می‏باشند.

(GMT) / (Tehran) 

 

 
 »  اخبار  »  اخبار عمومي  »  افزايش سرعت قطار توسعه همدان
  • امروز سه شنبه 20 آذر با آغاز به کار اداره کل راه آهن همدان، توسعه خط ريلي ديار هگمتانه شتاب مي گيرد و سرعت قطار توسعه اين استان بيش از پيش افزايش مي يابد.
  • به گزارش ايرنا، احداث راه آهن همدان - تهران از طرح هاي چندين ساله استان همدان بود که در ارديبهشت سال گذشته با دستان رئيس جمهوري به بهره برداري رسيد و امروز با انتصاب روح الله تقي زاده به عنوان مديرعامل راه آهن غرب کشور، فرايند توسعه اين طرح تکميل شد. 
    دولت يازدهم در آغاز فعاليت خود در شرايطي که تحريم هاي ظالمانه عليه ايران، توسعه حمل و نقل ريلي را با چالش هاي متعدد روبرو کرده بود توجه ويژه خود را به حوزه حمل و نقل به ويژه خطوط ريلي معطوف کرد تا امکان سفر با قطار را براي عموم مردم فراهم و به ارتقاي امنيت سفرها، حفظ محيط زيست، کاهش حوادث و تلفات جاده اي، رشد گردشگري و کاهش بار ترافيک کمک کند.
    راه آهن همدان - تهران که به علت تحريم هاي حاکم بر کشور و نبود امکان خريد ريل، بيش از 10 سال معطل مانده بود، با سرعت در روند اجرا، به بهره برداري رسيد تا صداي سوت قطار را به گوش مردم همدان برساند.
    اين خط آهن به طول 268 کيلومتر به صورت يک خطه، با ويژگي حرکتي 160 کيلومتر بر ساعت براي قطار مسافري و 120 کيلومتر بر ساعت براي قطار باري طراحي شد و فاصله زماني همدان تا پايتخت را به 2 ساعت کاهش داد. خطي که داراي 35 پل به طول يکهزار و 640 متر است.
    اين طرح علاوه بر آنکه از نظر حمل و نقل داخلي بار و مسافر، استانهاي همدان و در آينده کردستان را به شبکه راه آهن سراسري متصل مي کند، باعث فراهم آمدن بستري مناسب به منظور احداث طرح ها و صنايع جديد، بهبود و گسترش شبکه ترابري منطقه و همچنين افزايش ايمني مسير و کاهش مصرف سوخت مي شود و از شهرهاي تهران، رباط کريم، ساوه، فامنين عبور کرده و سپس به همدان مي رسد.
    گسترش شبکه ريلي کشور، کمک به توسعه و پيشرفت مناطق غرب کشور، تکميل کريدور ريلي شرق به غرب کشور و گسترش مبادلات تجاري با کشورهاي همسايه غربي ايران نيز از ديگر مزاياي اين طرح مهم در منطقه غرب کشور به حساب مي آيد.
    حالا اين خط آهن يک روز درميان به صورت رفت و برگشت با واگن هاي درجه يک داراي کوپه چهار نفره و درجه دو با کوپه 6 نفره مسافران را در مسير همدان - مشهد جابه جا مي کند و دستندرکاران تلاش دارند تا با جذب مسافر تردد اين قرار را به روزانه يک حرکت افزايش دهند.
    از سويي نيز با فراهم شدن شرايط قطار همدان تهران نيز تا چند ماه آينده به صورت روزانه راه اندازي مي شود.
    نخستين قطار باري اين خط نيز حدود يک ماه پيش (15 آبان) کار خود را آغاز کرد؛ قطار باري که شامل 9 واگن بود و 495 تن کود شيميايي را از بندر امام خميني (ره) را به مقصد همدان حمل کرد.

    **راه آهن ملاير دومين خط ريلي استان
    اما اين تنها خط ريلي استان نيست. سال 90 بود که پس از يک دهه انتظار سوت قطار در ملاير شنيده و به عنوان نخستين شهر استان همدان به خطوط ريلي غرب کشور متصل شد؛ آرزويي که شايد براي ملايري ها و ساکنان منطقه مي رفت تا به يک رويا تبديل شود.
    اتصال ملاير به راه آهن غرب کشور که از سال 1380 آغاز و يک دهه به طول انجاميد و در نهايت به طول 90 کيلومتر از سمنگان اراک اجرا شد و اين شهرستان را به خطوط ريلي کشور متصل و تحولي چشمگير در حوزه توسعه ريلي و تردد مسافر و بار در اين منطقه از جنوب استان همدان ايجاد کرد.
    خط ريلي ملاير به کرمانشاه که بخشي از شبکه ريلي غرب کشور به شمار مي رود، داراي هشت ايستگاه در شهرهاي ملاير، کهريز، شادمانه، فيروزان، زاگرس، گاماسياب، بيستون و ايستگاه باري و مسافري کرمانشاه است و روزانه يک رام قطار با ظرفيت 200 مسافر به صورت رفت و برگشت از طريق ايستگاه ملاير- مشهد جابجا مي شوند.

    **اتصال دوخط ريلي استان به يکديگر
    از سويي ديگر اتصال اين دو خط ريلي (همدان - ملاير) نيز شاه راه ارتباط ريلي در غرب کشور ايجاد مي کند؛ طرحي که مرداد امسال عمليات ساخت آن آغاز شد.
    طرح راه آهن همدان - ملاير به طول 75 کيلومتر با هدف گسترش شبکه ريلي در غرب کشور و آسان سازي ارتباطات و ترانزيت کالا به ويژه زائران عتبات عاليات احداث مي شود. 
    کاهش ترافيک جاده اي به عنوان بخشي از طرح کلي راه آهن غرب کشور محسوب مي شود که علاوه بر اهداف ياد شده کاهش مسير ريلي تهران به مرز خسروي را نيز در پي دارد. 
    اين خط ريلي در 2 قطعه احداث مي شود که قطعه نخست آن به طول 41.5 کيلومتر از ايستگاه راه آهن همدان آغاز و پس از عبور از ايستگاه هاي گل کهريز، طاسبندي و کهريز به ايستگاه ملاير منتهي مي شود. 
    راه آهن همدان - ملاير به دليل کاهش مسير حدفاصل تهران تا ملاير، نسبت به مسير فعالي تهران - قم - اراک - ملاير جاگزيني مناسب براي ترانزيت کالا و مسافر بين تهران و ملاير ارزيابي مي شود. 
    اعتبارات اجراي اين طرح 689 ميليارد ريال، شرکت سکاف پيمانکار اجراي طرح و مشاور آن مهندسان مشاور راه آهن راه اعلام شده است. 
    اين مسير در ادامه با عبور از شهرهاي کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، گيلان غرب و قصرشيرين در نهايت به مرز خسوري (مرز ايران و عراق) متصل مي شود. 
    ادامه خط ياد شده از طريق خانقين، بغداد، موصل، قامشلي، ديرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقيه در درياي مديترانه ختم مي شود. 
    با بهره برداري از اين طرح خطوط ريلي غرب کشور، تهران را از دو مسير همدان به مرز خسروي و در نهايت بندر لازقيه در ساحل درياي مديترانه متصل مي کند. همچنين به عنوان يکي از اولويت هاي مهم و کليدي دولت تدبير و اميد، قرار است پنج مرکز استان به خط راه آهن سراسري متصل شوند که مي توان گفت با اجراي اين طرح راهبردي، توسعه اين استان ها بر مدار ريلي قرار مي گيرد.

    ** راه آهن غرب کشور کريدور شرق به غرب آسيا
    هم اينک طرح راه آهن غرب کشور به طول 605 کيلومتر به صورت يک خطه در حال اجرا است که محورهاي سمنگان به اراک به طول 267 کيلومتر، کرمانشاه به خسروي به طول 263 کيلومتر و همدان به ملاير به طول 75 کيلومتر را شامل مي شود؛ در حاليکه به تازگي خطوط راه آهن غرب کشور تا کرمانشاه رسيده و تعداد 13 ايستگاه در اين مسير پيش بيني شده است.
    در اين ميان با ايجاد خطوط ريلي از ايستگاه ملاير- فيروزان- کرمانشاه به طول 177 کيلومتر و همچنين احداث راه آهن ملاير به همدان، غرب به شرق و جنوب متصل خواهد شد و بدون شک امکان ارتباط ريلي غرب کشور را با تهران و شبکه راه آهن سراسري فراهم خواهد کرد.
    خط ريلي ملاير به کرمانشاه به عنوان يکي از خطوط ريلي در استان همدان، داراي هشت ايستگاه در شهرهاي ملاير، کهريز، شادمانه، فيروزان، زاگرس، گاماسياب، بيستون و ايستگاه باري و مسافري کرمانشاه است و روزانه يک رام قطار با ظرفيت 200 مسافر به صورت رفت و برگشت از طريق ايستگاه ملاير- مشهد جابجا مي شوند؛ در حاليکه تا قبل از اينکه راه آهن همدان به تهران راه اندازي شود، مسافران استان همدان از طريق راه آهن ملاير به مشهد تردد مي کردند.
    اتصال مناطق غربي کشور به شبکه سراسري راه‌آهن، ايجاد بخشي از کريدور (راهرو) ريلي شرق به غرب آسيا از کشورهاي آسياي ميانه تا درياي مديترانه، بهره‌ مندي زائران عتبات عاليات از حمل و نقل ايمن ريلي، افزايش سهم قطار در ترانزيت کالا و مسافر داخلي و بين المللي و در نتيجه کاهش سوانح رانندگي و مصرف سوخت، توسعه اقتصادي مناطق غربي کشور و بهره‌ مندي صنايع کشاورزي، دامپروري و صنعتي از حمل و نقل ريلي، از جمله اهداف و مزيت‌هاي بهره‌برداري از اين طرح بزرگ ملي ريلي است. 
    حالا پس از چندين سال از حضور قطار در همدان، با پيگيري هاي استاندار و همکاري خوب مديرعامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران، اداره کل راه آهن استان همدان از امروز 20 آذرماه به صورت رسمي در همدان آغاز به کار مي کند و نخستين مديرعامل راه آهن استان معارفه مي شود. 

    تصاویر در سایز اصلی
    کلمات کلیدی :
                         
     
     ارسال به دوستان  |   | دیدگاه شما | 0 نظر تاریخ به روز رسانی: 1397/09/20   تعداد بازدیدکنندگان این صفحه : 187
    بازگشت
     

     
        
     
       
     


    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به استانداری همدان می باشد.
    استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.