استاندار همدان: افزایش بهره‌وری آب با روش‌های دانش‌بنیان اولویت برنامه‌های جهاد کشاورزی قرار گیرد

 169918943.jpg

استاندار همدان با تاکید بر ضرورت توسعه روش‌هایی با راندمان و بهره‌وری بالای آب در حوزه کشاورزی گفت: کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصولات با استفاده از روش های دانش بنیان در دستور کار جهاد کشاورزی استان همدان قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در کمیته بهره وری استان همدان اظهار داشت: با توجه به کاهش مقدار منابع آب تغییر الگوی کشت، جایگزینی کشت های کم آب بر و لزوم توجه به امنیت غذایی استان مهمترین رویکرد جهاد کشاورزی در سال جاری است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی بحران کم آبی، استفاده از روش های نوین آبیاری، نصب کنتورهای هوشمند چاه های کشاورزی، کشت محصولات کم آب بر، گلخانه ای، استفاده از بذرهای اصلاح شده و نیز آیش محصولات در استان ضروری است.

استاندار همدان، فرهنگسازی در مدارس، دانشگاه ها، صدا و سیما و نیز آموزش نیروهای خدماتی را مهمترین رکن در زمینه صرفه جویی آب برشمرد و افزود: آب که منبع تجدید ناپذیر است و در شرایط کنونی با سختی تهیه می شود نباید حتی یک لیتر از آن هدر رود.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه بی تدبیری ها موجب شده که آب به بخش کشاورزی بی حد اختصاص یابد گفت: جهاد کشاورزی استان کشاورزان را در استفاده از روش‌های نوین آبیاری و نیز آبیاری زیر سطح ترغیب کند.

وی خاطرنشان کرد: برای کاهش پرت آب در شبکه توزیع آب همدان حمایت و برنامه ریزی مجموعه وزارت نیرو با اختصاص بودجه، اصلاح شبکه آبرسانی و تعمیر و تعویض لوله های فرسوده ضروری است و از طریق راهکارهای مناسب در این‌مسیر گام‌ برداریم. استاندار همدان با بیان اینکه استفاده صحیح از آب در استان به فرهنگ سازی نیاز دارد افزود: استفاده از آب سالم و بهداشتی در مصارف شستشوی خودرو، فرش و نظافت سطح معابر شهری معقولانه نیست و نیاز به فرهنگسازی دارد.

قاسمی فرزاد گفت: در حوزه آبرسانی با بسیج همه امکانات در استان و حمایت وزیر نیرو اقدامات بسیار خوبی انجام شده و روا نیست که این آب در شبکه فرسوده رها شود و شرکت آب و فاضلاب باید در نشت یابی ها اقدامی جهادی داشته باشد. 

وی با بیان اینکه بحران کم آبی کنونی حاصل سوء تدبیر و بی مدیریتی یک دوره ۱۰-۲۰ ساله است افزود: انتخاب مدیران شایسته و توانمند در دولت سیزدهم جای قدردانی دارد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه ۳۰ حلقه چاه جدید به عنوان چاه پدافند پیش بینی شده است که در شرایط اضطراری وارد مدار شود اظهار داشت: بعد از حل مشکل منابع آبی استان اصلاح شبکه و فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در دستور کار قرار گیرد.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه باید به حوزه برنامه ریزی ورود دقیق‌تری یابیم تا منابع و مصارف استان سامان یابد گفت: در راستای بهره وری و مصرف بهینه آب در استان کارگروه‌هایی با استفاده از مشاوران متخصص در دستگاه های دولتی برای ارائه راهکارهای اجرایی و عملی تشکیل شود.

استان همدان

HamedanMaps

ملایر نهاوند تویسرکان اسدآباد بهار همدان کبودرآهنگ فامنین درگزین رزن

درباره استان همدان

استان همدان از شمال به زنجان، از جنوب به لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به کرمانشاه و بخشی از استان کردستان محدود می شود. همدان منطقه‌ای کوهستانی است و کوه الوند با ۳ هزار ۵۷۴ متر ارتفاع از مهمترین ارتفاعات این منطقه به حساب می‌آید.

تاریخ بروز رسانی سایت

آمار بازدید

اطلاعات تماس

برای ارتباط با ما از روش های زیر می توانید اقدام کنید :
  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
08138256070-9
  www.ostan-hm.ir
  همدان بلوار سردار سلیمانی روبروی تقاطع شکریه استانداری همدان

اوقات شرعی