ربانی مهر : تحلیلی بر قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت

 

تحلیلی بر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت:

"ایران جوان" یک ضرورت برای فردای ایران

اسداله ربانی مهر

مدیرکل روابط عمومی استانداری همدان 

جمعیت "جوان" در هر جامعه ای بعنوان محور اساسی در توسعه پایدار نقش اساسی در تحولات یک کشور دارد، جمعیت جوان با انگیزه، خوش فکر، با انرژی و دارای خلاقیت است و در همه کشورهای توسعه یافته جمعیت جوان یک امتیاز برای پیشرفت و توسعه است و در حقیقت جمعیت جوان امید به موفقیت را در هر جامعه ای زنده نگه می دارد و به صورت کلی می توان گفت هر تمدن و هر جامعه ای برای امیدواری به آینده و پیمودن مسیر آینده نیاز به جمعیت جوان دارد.

در نگاه کارشناسان حوزه سیاسی و اجتماعی موضوع مشارکت در حوزه جوانی دارای اهمیت است و در دیدگاه کارشناسان اقتصادی نیز موضوع مهم کارآفرینی و اشتغالزایی و نقش جوانان در این مقوله مهم مورد توجه است.

در کشور عزیزمان ایران از گذشته تا امروز جوانان همیشه و در هر صحنه ای ورود پیدا کردند زمینه ساز کارهای بزرگی بودند از هشت سال دفاع مقدس تا سازندگی و حتی صحنه های سیاسی و اجتماعی و میادین ورزشی هرگاه به جوانان ایرانی میدان داده شد بسیار با انگیزه ورود پیدا کردند و خودشان را به خوبی اثبات کردند و این جوان با انگیزه و فعال که با ایدئولوژی مکتبی و انقلابی و جهادی همراه می شود انرژی و انگیزه را دو برابر می کند و بی شک یکی از فرصت های خوبی که در کشور ما وجود دارد اما به نظر می رسد جندان مورد توجه قرار نگرفته است ظرفیت خوب حوزه جوانان بوده است که بی شک همین می تواند آسیب های زیادی برای ما به همراه داشته باشد.

در مقدمه این تحلیل به اهمیت حوزه جوانان اشاره شد و در این بخش به اهمیت موضوع جمعیت اشاره می کنیم .

 متاسفانه ما در سالهای اخیر شاهد بعضی پدیده های اجتماعی بودیم که باعث شد وضعیت جمعیت ما را تحت تاثیر قرار دهد ، از وجود۱۳ میلیون جوان مجرد تا ۱۰درصد جمعیت سالمند و ۲۷درصد کاهش موالید و در کنار آن مشکلاتی چون تک فرزندی، ازدواج دیر هنگام ، تجرد قطعی و چندین مشکل و آسیب اجتماعی دیگر در کشور ما باعث شد که جمعیت جوان کاهش و خطر بزرگی ما را تهدید کند که به اعتقاد کارشناسان در سال ۱۴۲۰ نیمی از جمعیت کشور غیرفعال است و این می تواند بر مسائل مهم کشور از مشارکت اجتماعی تا توسعه اقتصادی کشور تاثیرات منفی داشته باشد.

کاهش جمعیت جوان باعث می شود ایجاد شور و نشاط اجتماعی در جامعه کاهش پیدا کند و حتی به لحاظ سیاسی و اجتماعی مشارکت و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی به شدت کاهش پیدا کند و از همه مهمتر اینکه حجم بسیار بالایی از اعتبار کشور در حوزه بهداشت و درمان برای جمعیت سالخورده هزینه شود که بسیار برای کشور مشکلات دیگر در حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی ایجاد می کند.

به نظر می رسد در کنار مشکلات بالا که در حوزه جمعیت بود نمی توان از موضوع مهم دیگر یعنی کم کاری دستگاههای فرهنگی به راحتی بگذریم که نتوانستند به خوبی اهمیت موضوع ازدواج آسان و به موقع، تعداد فرزند، نقش خانواده در جامعه و دیگر مسائل مهم حوزه خانواده و جمعیت را برای مردم بیان کنند ، از طرفی تبلیغات بسیار شدید شبکه های ماهواره ای علیه خانواده که داشتن سگ و دیگر حیوانات را به جای فرزند ترویج دادند و سبک زندگی مردم را عوض کردند باعث شد که امروز ما با مشکلات زیادی در حوزه جمعیت روبرو باشیم.

به هر حال با هم مشکلات عنوان شده اقدام اخیر دولت و مجلس در تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می تواند کمک بزرگی به حل بخشی از مشکلات جمعیتی کشور باشد، البته حل این مشکل در کوتاه مدت نیازمند سیاستهای تشویقی و اقتصادی در کنار فرهنگ سازی است که هر کدام در حوزه خود می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

امروز شرایط و مشکلات اقتصادی کشور برای زوج های جوان یک معظل و مشکل اساسی است که سیاست های تشویقی این قانون چون اختصاصی وامهای۱۰۰ و ۱۵۰ میلیونی ، زمین های با اقساط ۲۰ ساله و دادن هدیه های بلاعوض برای فرزندان اول تا سوم و با بیمه زنان خانه دار و افزایش ۳ برای یارانه فرزندان در دهک های مختلف و بخشش های مالیاتی و ... که در قانون دیده شده کمک خوبی به خانواده ها جهت تشویق به امر فرزندآوری است که البته اجرای این قانون باید به درستی صورت گیرد و همچون وام ازدواج و یا وام مسکن زوج های جوان سخت گیری نشود و افراد بتوانند به راحتی از این امتیازات استفاه کنند.

اجرای درست این قانون بالاخص در بحث امتیازات مالی مورد اشاره و در کنار آن فرهنگ سازی در جامعه می تواند کمک بزرگی به حل مشکلات فعلی باشد و بی شک اگر امروز برای ایران جوان فردا کاری نشود در آینده خواهیم دید با مشکلات زیاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبرو خواهیم بود که شاید حل آنها یا سخت یا غیرممکن باشد.

با امید فردایی بهتر

استان همدان

HamedanMaps

ملایر نهاوند تویسرکان اسدآباد بهار همدان کبودرآهنگ فامنین درگزین رزن

درباره استان همدان

استان همدان از شمال به زنجان، از جنوب به لرستان، از شرق به استان مرکزی و از غرب به کرمانشاه و بخشی از استان کردستان محدود می شود. همدان منطقه‌ای کوهستانی است و کوه الوند با ۳ هزار ۵۷۴ متر ارتفاع از مهمترین ارتفاعات این منطقه به حساب می‌آید.

تاریخ بروز رسانی سایت

آمار بازدید

اطلاعات تماس

برای ارتباط با ما از روش های زیر می توانید اقدام کنید :
  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
08138256070-9
  www.ostan-hm.ir
  همدان بلوار سردار سلیمانی روبروی تقاطع شکریه استانداری همدان

اوقات شرعی